ZEEWOLDE – Voetbalvereniging Zeewolde heeft zaterdagmorgen 24 september het nieuwe kunstgras op het hoofdveld officieel in gebruik genomen. Aan de totstandkoming ervan had de gemeente Zeewolde een flink steentje bijgedragen.

Intentieovereenkomst

Begin januari 2007 nam de voetbalvereniging Zeewolde haar eerste kunstgrasveld in gebruik. De opening werd destijds verricht door voetbaltrainer Foppe de Haan, die een gasttraining verzorgde voor het eerste elftal. In 2010 werden nog twee kunstgrasvelden aangelegd, te weten het hoofdveld en (samen met KV Wolderwijd) het zogenoemde multifunctionele (MF) veld. Na bijna tien jaar gebruik werd in 2016 het oudste kunstgrasveld vervangen. Nieuwe inzichten wezen uit dat vervanging van de andere kunstgrasvelden niet (alleen) op te brengen zou zijn door de leden van VV Zeewolde. Het bestuur van de vereniging uitte in 2018 een noodkreet richting de toenmalige wethouder Ewout Suithoff. De portefeuillehouder Sport betrok alle verenigingen van sportpark De Horst erbij, hetgeen in 2021 resulteerde in het gezamenlijk ondertekenen van een intentieovereenkomst. De gemeente Zeewolde beloofde daarbij onder meer dat zij bij zou dragen in de vervangingsinvestering van de kunstgrasvelden door de Stichting Exploitatie Sportvoorzieningen De Horst. Enkele weken geleden presenteerde HC Zeewolde hierdoor haar nieuwe waterveld, afgelopen zaterdag (24 september) was VV Zeewolde aan de beurt. Het kunstgras op het hoofdveld werd aangelegd door CSC Sport (Ceelen), zoals dat ook al bij de vorige grasmat het geval was.

Nog meer nieuw

Nieuw op het ‘Luc Hoppen’-hoofdveld waren verder twee doelen, twee dug-outs met tien kuipstoelen in blauw/wit met twee veldbanken (niet meer aan de overkant, maar aan de zijde van de ‘fanatieke’ aanhang). Langs het veld werden de afgelopen weken kantplanken geplaatst. De rubberkorrels zouden daardoor veel meer op het speelveld blijven. Een half jaar geleden werd er op het hoofdveld reeds LED-verlichting geplaatst. Ook hierbij verstrekte de gemeente Zeewolde via ‘Stap in de Energietransitie’ een welkome subsidie. Ten slotte moet worden genoemd het nieuwe, grote LED-scherm aan de linkeroverzijde van de kantine. Er kunnen hierop beelden worden getoond, maar ook berichten en advertenties. Zo kunnen naast tijd standen, opstellingen en doelpuntenmakers tijdens wedstrijden van het eerste elftal worden vermeld. Voor het scherm leverde de Stichting Vrienden van de VV Zeewolde een flinke financiële bijdrage. Daarnaast verdienen vele vrijwilligers van de voetbalvereniging een pluim voor hun zelfwerkzaamheid. Vooral de ‘vrijdagochtendploeg’ stak de armen flink uit de mouwen.

Lint doorknippen

Het was jammer dat het zaterdagmorgen bij tijd en wijle behoorlijk regende, maar dat mocht de pret eigenlijk helemaal niet drukken. De jongste voetballers, gehuld in een shirt van Ajax, Feyenoord, PSV, FC Twente of FC Groningen, namen graag plaats onder een ereboog en hoorden een ‘openingswoordje’ aan van Ger Blom, voorzitter van VV Zeewolde. De officiële openingshandeling werd verricht op het veld zelf, waarbij Jos Groot Koerkamp (voorzitter Stichting Exploitatie Sportvoorzieningen De Horst) en wethouder Winnie Prins (Sport) een lint doorknipten, dat werd vastgehouden door de bestuursleden Nico Hoogkamer en Raoul Boonstra.

Bron: Zeewolde Actueel