ZEEWOLDE – VV Zeewolde behaalde zaterdagmiddag 12 november een dikverdiende 3-2 overwinning op EFC ’58 uit Ermelo. De gasten kwamen al na drie minuten op een 0-1 voorsprong, maar maakten daarna geen moment aanspraak op meer.

Doelman Martin van Barneveld keerde zaterdag na een maandenlange blessure terug in de basis. Dat betekende dat stand-in Roy Terweij zijn plaats onder de lat weer moest afstaan. Opvallend was voorts dat routinier Reinier Joustra niet van de partij was. Een week eerder was hij in de rust van de uitwedstrijd bij SV Lelystad ’67 vervangen, maar het bleef onduidelijk of een en ander met elkaar te maken had. En natuurlijk speelde zaterdag mee dat het een wedstrijd was tussen de huidige en vorige club van trainer Carl Aventurin. Het had er veel van weg dat de Ermeloërs zich moesten bewijzen ten opzichte van hun oud-trainer. EFC had een goede serie achter de rug (waarbij de 13-0 overwinning op SV Lelystad ’67 er natuurlijk helemaal uitsprong), aan de andere kant stookte Aventurin het vuurde op door te stellen dat hij in zijn trainerscarrière nog nooit van een vroegere club verloren had.

Voor Zeewolde was het zaterdagmiddag zaak weer enig zelfvertrouwen op te doen, de afgelopen weken waren de polderboys immers in een negatieve spiraal beland. De wedstrijd tegen EFC leek die trend aanvankelijk te worden voortgezet. Al na drie minuten stonden de gasten op voorsprong. Op de rand van de zestienmeter kwam Alexander Sijtsma hard in botsing met zijn tegenstander, maar de warrig leidende scheidsrechter Eric Kwakkel zag er een overtreding in. De toegekende vrije trap werd schitterend binnengeschoten door Ewan Dekker, al moet daar direct aan worden toegevoegd dat hij profiteerde van de miscommunicatie tussen Van Barneveld en de muur voor hem: 0-1. Positief voor Aventurin en zijn mannen was het dat zij niet bij de pakken gingen neerzitten. Dat werd in de elfde minuut direct beloond. Nu kreeg Zeewolde een vrije trap op een gevaarlijke plek. Uitgerekend Sijtsma ging achter de bal staan en hij krulde de bal langs alles en iedereen in de verre hoek: 1-1.  Zeewolde bleef hierna de betere ploeg, maar creëerde weinig kansen. Vlak voor rust kreeg Collin van den Brink er echter wel één, maar hij zag kans een op het eerste gezicht eenvoudig lijkende intikker hoog over te schieten.

In de tweede helft maakte de spits zijn blunder tot twee keer toe goed. In de 57e minuut zorgde hij via een rebound voor 2-1, in de 70e minuut sleepte hij de bal terug om ‘m daarna met een lob binnen te schieten (3-1). De vreugde bij de thuisploeg was groot. Zelfs doelman Van Barneveld rende mee naar voren om het feestje mee te vieren. De wedstrijd was echter nog niet gespeeld. Nick Zandstra bracht in de 87e minuut na weifelend optreden van verdediger Maurizio Sleurink de spanning nog terug (3-2). De gasten gingen er zowaar weer in geloven. Zij kregen ogenschijnlijk het lid op de neus, toen de voor Tom de Boerdere ingevallen Ivor Wolters in blessuretijd voor 4-2 leek te zorgen. Scheidsrechter Kwakkel keurde de goal op aangeven van de assistent-scheidsrechter van EFC echter af. Wolters zou buitenspel hebben gestaan, maar dat had verder niemand gezien. Het bleef door de onterechte beslissing spannend tot de laatste minuut. Die liet zaterdagmiddag lang op zich wachten, want Kwakkel liet liefst elf minuten doorspelen…

Bron: Zeewolde Actueel/Mannes Schoppink